Subject: FW: Põhja-Eesti Pimedate Ühingu pöördumine
From: "Info - SOM" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Wed, 28 May 2025 16:53:41 +0300

_____

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]>  <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, May 21, 2025 5:30:38 PM
To: Karmen Joller - SOM <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>
Subject: Põhja-Eesti Pimedate Ühingu pöördumine

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud sotsiaalminister Karmen Joller

Põhja-Eesti Pimedate Ühingu pöördumine riigieelarvelise või ESF meetmetest
toetuse taotlemiseks

Käesolevaga pöördub Põhja-Eesti Pimedate Ühingu (PPÜ) juhatus Teie poole
palvega aidata leida võimalusi PPÜ tegevuskeskuse maja renoveerimiseks.

Põhja-Eesti Pimedate Ühing on mittetulundusühing, mis täidab
nägemispuudega inimestele tugiteenuseid osutades sotsiaalvaldkonnas riigi
ja kohaliku omavalitsuse ülesannet ning seda peamiselt projektipõhise
vabatahtliku töö alusel.

2022. aastal tähistas PPÜ oma 100. tegevusaastat.

Alates 1955-aastast asub Põhja-Eesti Pimedate Ühingu tegevuskeskus
Tallinna kesklinnas aadressil Tondi 8a.

Käesoleval ajal on PPÜ majja koondunud enamus nägemispuudega inimestele
pakutavatest tegevustest ja teenustest, mis on vajadustepõhiselt muutunud
üle-eestiliseks. Lisaks PPÜ poolt pakutavatele teenustele tegutsevad samas
majas ka Nägemispuudega Inimeste Rehabiliteerimiskeskus www.nirkkeskus.ee
<http://www.nirkkeskus.ee> , Eesti Pimemassööride Ühing
www.pimemassoorid.ee <http://www.pimemassoorid.ee> , pimedate ja
vaegnägijate harrastusteater MTÜ Terateater ja kirjeldustõlget arendav
Kakora MTÜ. Lähiajal alustatakse PPÜ majas ka nägemispuudega laste
rehabilitatsiooniga. Seega saab nägemise kaotanud inimene (nii lapsed kui
ka täiskasvanud) ühest kohast (PPÜ majast) enamuse temale vajalikest
teenustest.

Käesolevaks ajaks on PPÜ maja aadressil Tondi 8a Tallinna kesklinnas
amortiseerunud ning vajab praeguste hädapäraste remonttööde asemel
põhjalikku rekonstrueerimist.

2012 „Jõulutunneli“ toetusel koostasime renoveerimisprojekti, mille alusel
on juba renoveeritud ligikaudu 600 m2 ulatuses tegevuskeskuse ruume.

Edasised investeeringud hoonesse on aga võimalikud vaid välise toetuse
abil.

Kõige kriitilisem on praegu, arvestades energiahindade olulist
kallinemist, maja soojapidavuse parandamine.

Hoone rekonstrueerimisega on võimalik säästa kommunaalkuludelt ja
suurendada tulu toovaid majanduspindu, muutes nii nägemispuudega inimeste
tugisüsteemi sõltumatuks ning jätkusuutlikuks.

Nägemispuudega inimesed on ühiskonnas üks suuremate erivajadustega ning
haavatavamaid sihtgruppe, kes oma toimetuleku tagamiseks vajavad hästi
toimivat puudespetsiifilist tugisüsteemi. Meie tegevuse põhieesmärgiks on
nõustada ja toetada neid, kes on kaotanud nägemise ning püüavad
drastiliselt muutunud elutingimustega kohaneda. Toetame nägemispuudega
inimesi eneseteostusvõimaluste leidmisel, aktiivse eluhoiaku säilitamisel,
töö- ja ühiskonnaellu naasmisel. Oleme kompetentne partner riigile ja
kohalikele omavalitsustele sihtrühma reaalseid vajadusi arvestava
tugiteenuste ja toetuste süsteemi ülesehitamisel.

PPÜ-sse kuulub ligi 400 nägemispuudega inimest üle Eesti.

PPÜ majas töötab hetkel üle 40 puudega inimese, rehabiliteerimisteenuseid
kasutab üle 50 nägemispuudega inimese. Lisaks eeltoodule käib PPÜ
tegevuskeskuses erinevatel teenustel orienteeruvalt 200-250 nägemispuudega
inimest aastas.

PPÜ on ka praegu sotsiaalne ettevõte – tulu teenime nii majas asuvatelt
rendipindadelt kui ka teenuseid pakkudes. Teenitava tulu ja projektide
abil hoiame maja uksed avatuna ning rahastame nägemispuudega inimestele
suunatud teenuseid.

PPÜ 2024 aasta tulu ettevõtlusest oli 153 008 eurot.

Liigume suunas, et teenused oleksid kättesaadavad nägemispuudega
inimestele üle Eesti.

Kahjuks ei ole Eestis puudespetsiifilisi sotsiaalteenuseid arendaval
mittetulundusühingul projektipõhiselt enam võimalik tegevus- ega
renoveerimistoetust taotleda. Põhja-Eesti Pimedate Ühing ei saa riigilt
stabiilset toetust. Alates 2020 aastast ei ole võimalik taotleda toetust
ka hasartmängumaksu vahenditest. PPÜ on finantseerinud oma tegevust k.a
maja renoveerimist erinevate vahenditega, sh annetused, toetusfondid ja
äripindade rent PPÜ-le kuuluvas majas.

Mida oleme ise kogukonna toetuseks veel ära teinud?

Oleme astunud suure sammu edasi oma tegevuste käivitamisel ning taganud,
et pimedate kogukond ja meie sõnum oleksid ühiskonnas nähtavad:

*       Oleme käivitanud  Podcasti „Lihtsalt Pime“, mis annab hea ülevaate
pimedate  elust ja tegevustest. Podcasti episoodid leiad:
lihtsaltpime.ppy.ee <https://lihtsaltpime.ppy.ee/>

*       Oleme vabatahtlike abiga nähtavad ka sotsiaalmeedias:

Facebookis:  <https://www.facebook.com/PohjaEestiPimedateUhing>
https://www.facebook.com/PohjaEestiPimedateUhing

Instagramis:  <http://instagram.com/pohjaeestipimedateuhing>
instagram.com/pohjaeestipimedateuhing

*       Oleme käivitanud heategevusliku kunsti- ja muusika festival PIME.
Ürituse eesmärk on Põhja-Eesti Pimedate Ühingu ja meie majas toimuva
tutvustamine laiemale publikule.

*       Pimedate ja vaegnägijate käsitöötooteid saab toetada FB grupis
„Pimedad ja vaegnägijad käsitöömeistid".

*       Oleme avanud PPÜ maja ka avalikkusele: Eesti Pimemassööride Ühingu
massaažikeskus pakub massaažiteenust kõigile soovijatele, lisaks
festivalile korraldame regulaarselt ka muid avatud üritusi – kontserdid,
teatrietendused, laadad, töötoad, kogemusüritused.

Vastavalt ehitusprojektile on PPÜ keskuse renoveerimise kõige  suuremaks
tööks maja fassaadi soojustamine, mis tagaks  hoone parema soojapidavuse
ning oluliselt väheneksid kommunaalarved. See omakorda võimaldaks rohkem
investeerida väiksemamahulistesse  renoveerimistöödesse ja tegevuskeskuse
tegevustesse. Kahjuks ei ole aastatel  2012-2024 olnud võimalusi ega
taotlusvoore, kust projektipõhisel mittetulundusühingul olnuks võimalik
suuremamahuliseks renoveerimiseks toetust taotleda. Viimastel aastatel
puuduvad renoveerimiseks taotluste esitamise võimalused täiesti.

Oleme algatanud ka mitmeid väiksemaid annetuskampaaniaid, mille raames
kogusime toetust tegevuskeskuse arendamiseks. Näiteks 2022 aastal saime
annetajate toetusel renoveeritud meie tegevuskeskuse õppeköögi ja 2024
renoveerisime oma vahenditest hoone kanalisatsiooni välisvõrgud. Kuid maja
soojapidavuse parendamiseks kahjuks nendest toetustest ei piisa.

Tänu toetustele saame ellu viia oma missiooni: toetada nägemispuudega
inimesi ühiskonda lõimumisel, tagamaks nende võrdväärne toimetulek ning
kaasatus.

Rohkem infot meie kodulehelt www.ppy.ee <http://www.ppy.ee>

Oleme tänulikud ka osaliselt toetuse eest, sest olukord on kriitiline ja
PPÜ otsib pidevalt täiendavaid vahendeid, et teostada kiiret sekkumist
vajavad tööd kogu mahus.

Oleme Teile sobival ajal valmis Teid meie majas vastu võtma ja Eestis
ainulaadse nägemispuudega inimeste endi poolt juhitud sotsiaalse ettevõtte
tegevusi ning maja olukorda tutvustama!

Lugupidamisega

Janne Jerva

PPÜ juhatuse liige

Tel. 55 75 310